Ahad, 2 Mac 2008

Membuat keputusan


Anak aku, Emir Tulus dah dua tahun usianya pada 27 Februari itu hari. Alhamdulillah, dah pandai cakap sikit-sikit. Perkataan yang paling kerap disebut ialah 'cicak' dan 'riang-riang'. Jadi, memandangkan anak aku ni sentiasa 'happy', dan dia suka sangat dengan binatang / serangga yang bernama 'riang-riang' ni, maka aku namakan blog aku sebagai "riang-riang". Hehehehe

Dalam dua tahun ni, macam-macam aku dan anak lalui. Semuanya tragedi - berebut hak penjagaan, aku diburu dan nyaris dibunuh oleh orang PEKIDA (bagi aku diorang ni tahu nak belasah orang je), aku nyaris tak ada kerja (lagi?), anak aku kejap kat orang tu, kejap kat orang ni, gila meroyan, gila talak. Kesian anak aku, gara-gara satu keputusan aku yang bodoh, yang hanya satu saat je, anak aku jadi baby yang depress. Aku lagi la depress. Tapi, atas bantuan kawan-kawan yang banyak bagi khidmat nasihat dan pandangan, aku buat satu lagi keputusan untuk memperbaiki hidup aku dan anak supaya menjadi lebih riang...

Aku sembahyang siang malam tunggang tonggek, baca Quran yang dah lama berhabuk atas almari, berkurung dalam bilik, muhasabbah, jadi pendiam (sampai housemate aku bengang gila dengan aku sebab aku langsung tak cakap apa plan aku untuk selamatkan anak aku). Oh ya, perebutan penjagaan anak aku ni rasa macam Israel dan Palestin yang masing-masing berebutkan Baitulmuqaddis. Tak tahu siapa Israel, siapa Palestin. Aku ke Israel, atau janda aku Israel? Aku tak boleh nak tulis macam mana rasanya ketika itu. Memang dahsyat. Macam mana nak tulis rasanya kena serang dengan pisau dan disaksikan manusia-manusia di Jalan Parry, KL. Macam mana nak tulis rasanya aku kena ugut bunuh dan terpaksa talipon polis dan polis datang dengan siren sehinggakan satu Bukit Bintang tengok aku? Dan aku dapat naik patrol car buat kali ketiga (sebelum ni ada 2 kes lain). Dan macam mana aku nak tulis usaha aku untuk berdamai dan rujuk kembali dengan janda aku. Masa tu, rasa menyesal aku datang gila-gila menyerang. Dengan kata lain, gila talak. Hahahahaha sehinggalah pada satu detik, aku buat keputusan untuk bawak lari anak aku ke kampung.

Tapi sekarang ni, benda-benda ni semua berlalu macam tu je. Makin lama, makin hilang. Aku dengan janda pun tak gaduh dah dan apa yang penting, masa depan anak kami. Dah jodoh tak ada dan takdir kami macam ni. Redha lah...

Alhamdulillah, sekarang ni anak aku pun dah riang, aku pun dah riang, walaupun kami berdua tidak ada keriangan dari seorang perempuan yang mana kami berdua sangat memerlukan (sound macam aku desperate gila, hahahahaha)