Isnin, 10 Mac 2008

Perak, D.A.P dan ....?

Betapa sukanya aku kali ini kerana 4 buah negeri (Kedah, Penang, Perak & Selangor) telah menerima kerajaan baru. Selain Kelantan berjaya dipertahankan oleh PAS. Syukur kepada mereka yang percayakan Tuhan & tahniah kepada mereka yang tidak percaya Tuhan. Ini adalah permulaan kepada demokrasi dan rakyat mula memahami istilah demokrasi yang sebenar. Kali ini, BN tidak lagi berasakan rakyatnya masih lagi bodoh, yang hanya mengikut telunjuk. Begitulah sebaliknya, rakyat tidak lagi mengikut BN sebulatnya.

Kedah telah diamanahkan kepada PAS, Penang kini milik DAP, Perak masih lagi kedengaran suara ketidakpuasan hati dan Selangor dirampas oleh PKR. Negeri-negeri di Pantai Barat Malaysia ini langsung tidak dapat dijangka keputusannya. Ini adalah sebuah kejutan. Kejutan kepada semua orang. Seperti kata Dr. Mahathir ketika ditemuramah oleh wartawan, "ada yang tak betul dalam Barisan Nasional. Rakyat marah dengan Barisan Nasional tetapi bimbang dengan kewibawaan pembangkang dan akhirnya rakyat tiada pilihan." Dan inilah hakikatnya. Kepada BN, muhasabahlah, carilah di mana silap. Kepada pembangkang (kini boleh dipanggil sebagai kerajaan negeri manakala BN menjadi pembangkang) tadbirlah dengan sebaik-baiknya.

Selepas sehari menerima keputusan PRU12, aku menerima SMS bertalu-talu. Ada yang ucapkan tahniah (untuk apa? Aku bukan bertanding pun), ada yang berpuas hati kerana BN kini sangat tergugat, ada yang buat lawak tentang Khir Toyo dan Samy Vellu, ada yang risau tentang nasib orang Melayu di Perak di bawah pemerintahan DAP.

Perak. Aku orang Perak, Kampung Lubok Merbau Kuala Kangsar. Kini, aku bekerja dan terpaksa menetap di KL. PRU12 baru-baru ni, aku tak balik pun mengundi (dah dua pilihanraya dah). Alasan aku - aku tak suka kedua-dua calon dan aku tak nak undi mana-mana calon yang bertanding di DUN Lubok Merbau dan Parlimen Padang Rengas. Jadi, buat apa aku balik mengundi? Jika ditanya aku nak calon yang bagaimana, dengan besar hati aku jawab seorang yang komunis (nanti akan dibincangkan kemudian). Selepas menerima keputusan yang Perak kini di tangan Kerajaan Campuran, aku terus menelefon bapakku (orang kuat BN) dan bertanyakan khabar. Yelah, orang tua, risau jugak... Jawab bapakku, "BN dah telungkup... Jawatan Ketua Kampung aku pun habis... Lagi bagus, aku nak rehat." Terdiam sekejap aku dengar jawapan bapak aku.

Ada seorang kawan aku dari Manong telefon aku katanya, "kena bukak pub la jawabnya. DAP dah memerintah". Seorang lagi kawan aku SMS risaukan hak orang Melayu akan dikuasai oleh DAP. Okey, begini jawapan kepada kerisauan kawan-kawan aku. Perak kini dimiliki oleh Kerajaan Campuran yang terdiri dari parti-parti DAP, PAS dan PKR. Majoriti yang menguasai DUN Perak ialah DAP maka manifesto yang layak memerintah Perak ialah DAP. Dan majoriti ahli DAP rata-ratanya bangsa CINA. Inilah sebenarnya yang merisaukan rakyat Melayu Perak. Aku menjawab di sini sebagai seorang individu yang tidak langsung mewakili mana-mana pihak. Jangan nanti tiba-tiba aku kena cop penderhaka.

Kepada orang Melayu Perak, bukalah telinga, mata dan otak seluas-luasnya. Sekarang, kita sedang mengalami proses demokrasi dalam ertikata yang sebenar. Bila kita tak suka kat anu dari parti anu, kita memilih anu yang satu lagi dari parti anu yang satu lagi. Kalau orang yang kita pilih tu tak jalankan tanggungjawabnya selama 4 tahun tempoh yang diberi, maka bila tiba masa, kita tukar pula kepada orang lain yang rasa kita boleh bertanggungjawab. Kalau kita suka cara pilihan kita tadi, kita teruslah pilih dia. Percayalah, bila proses begini berlaku, barulah hidup kita agak bermakna kerana kita ada pilihan.

Bila sebut DAP, kita terus terbayang bangsa Cina. Apabila Cina menjadi ketua, kita terus menganggap nasib kita celakalah. Jangan fikir begitu. Orang Melayu Perak jangan mengalah. Kalau itu yang jadi kebimbangan, cari mana hak yang betul-betul tak boleh disentuh, pertahankan. Lagipun, sejarah 13 Mei 1969 telah mengajar Cina supaya berhati-hati dengan Melayu. Dan majoriti penduduk Perak ialah Melayu. Kali ini, Melayu Perak tak boleh nak duduk diam dan berserah pada keadaan. Melayu Perak kena, KENA belajar berdikari. Kena berfikir, kena mencari ilmu sebanyak mungkin, kena banyak MEMBACA!!! Senang cerita, jangan sain selagi tak baca dan faham betul-betul sesuatu perjanjian.

Lagipun, bukan DAP sahaja di DUN tu. PAS dan PKR pun ada. Ramai jugak Melayu dalam DUN tu. Pembangkang yang terdiri dari BN tu pun masih ada yang Melayu. Walaupun DAP pernah buat penyataan yang dia takkan bekerja dengan PAS, dia hanya bekerja dengan PKR sahaja, kita tak perlulah bimbang. PKR itu sama dengan Anwar Ibrahim. Anwar Ibrahim sama dengan Melayu. PKR boleh menjadi 'telefon' antara DAP dan PAS. Lagipun, kalau DAP tak jaga Melayu, nak mampus?

Kepada mereka yang takut dengan pemerintahan DAP, terimalah hakikat bahawa inilah demokrasi yang sebenar. Rezeki datangnya dari Allah Ta'ala. Bukan dari Barisan Nasional.