Rabu, 9 Julai 2008

SembangSumbang

Pada 4 Julai itu hari, maka dengan rasminya aku merdeka dari kongkongan kapitalis bernama Ronnie Chong. Aku tak lagi bekerja di Trend Matrix Ent. sebagai Set Artist. Aku tak ada lagi gaji bulan. Sekarang aku bergerak bebas.

Ada kawan cakap, aku silap sebab berhenti kerja di tengah ekonomi gawat. Kegawatan ekonomi tu tak membimbangkan aku kerana aku percaya Allah Ta'ala ada. Aku percaya, rezeki aku dan anak aku ada. Tak banyak, tapi cukup makan pun boleh lah... Syukur. Lebih baik keluar dari kelompok 'old fashion capitalist' dari hidup aku tertekan.

Apa perasaan aku selepas hampir 4 tahun aku bekerja makan gaji dan akhirnya berhenti juga - lega tak terkata. Panik tu tetap ada la sebab ada hutang bank (nak kahwin dulu la ni) yang perlu dijelaskan (tengok, rakyat Malaysia golongan buruh ni mesti berhutang dengan bank jugak dan ini menggambarkan ekonomi Malaysia tak pernah stabil!). Tapi aku dah fikir, lantaklah. Nak blacklisted aku pun, aku sanggup seperti Astro dah blacklist aku. Hahahaha...

Ada kawan bertanya aku dulu, macam mana nak kaya. Aku jawab - kena pandai menipu. Kalau kerja kau jujur, terima dan bersyukurlah dengan apa yang ada. Ada satu lagi cara nak kaya - masuk MLM (multi-level marketing) di peringkat awal. Gerenti kaya. Hahahaha...

Aku tak nak kaya. Aku nak senang dan bahagia je... Jadi kalau ada yang bertanya bila nak kahwin, hahaha aku tak boleh nak cakaplah. Belum ada jodoh dan rezeki. Senang cerita.