Khamis, 18 Jun 2009

Kulup sarkas (tak ada kena-mengena dengan KulupSakah)


Kedengarannya, berdenting-detup bunyi parang menetak orang di Kamunting. Ini bukan pelanggaran Penjara Kamunting yang boleh mencetus api revolusi sepertimana pelanggaran Penjara Bastille di Perancis pada 1789. Ini bunyi pergadohan antara kaum! India dan Melayu! Sudah seminggu berlangsung.

Halamak... ini sungguh memalukan! Dey, potong kasi anjing makan la... Aiyo...

Aku tidak menyalahkan sesiapa pun dalam soal ini. Begitu juga sejarahnya 13 Mei 1969, dan 4 Mac 2001. Ada lagi beberapa siri yang sengaja disembunyikan. Seperti yang aku bagitahu, kita kenyang dihidangkan oleh agenda tersembunyi.

Kenapa berita ini disembunyikan? Ahah, senang - sebab pekikan Najib 'Satu Malaysia' sedang dirakam di Angkasapuri, Sri Pentas dan Astro; 'banner' dan 'bunting' sedang dicetak; begitu juga risalah-risalah serta Mat-mat Belia sedang praktis lagunya - ini semua melibatkan kos yang tinggi.

Kalau imej pergadohan antara kaum ni muncul di tivi dan akhbar, alamat gagal lah pekikan Najib ni. Najib sendiri tahu bahawa idea dia ni sebenarnya tak boleh pakai. Tapi disebabkan dia dilantik menjadi PM, maka mengikut resam 'Sarkas' (alif, miim, nuun, wau, = sarkas), seorang PM mestilah punya slogan yang unik apabila pertama kali berucap di rostrum sebagai PM.

Bagaimana dia (sebut: Najib) hendak melaksanakan 'Satu Malaysia' nya sedangkan partinya yakni Barisan Nasionale dipecahkan kepada beberapa cabang! Maksud 'Satu Malaysia' nya itu seperti hendak diuli hingga sebati. Tidak lagi diklasifikasikan.

Jika ini maksudnya, Najib mesti membubar semua parti komponen Barisan Nasionale-nya menjadi sebuah parti yang esa, tunggal, satu, wahid, one, une, yat, seperti babi tunggal adanya. Malah, bukan sahaja Barisan Nasionale, tetapi Pakatan Rakyat juga. Antara mereka mesti hilangkan prejudis. Wujudkan sepertimana negara idola kita - Amerika Syarikat - sistem dua parti. Setelah itu, barulah dibuat agihan ekonomi yang adil dan saksama tanpa mengira kaum.

Selagi wujudnya harga bumiputera dan sekolah jenis kebangsaan, impian Najib takkan kesampaian. Malah impian Anwar Ibrahim, Hadi Awang dan Karpal Singh sekalipun.

Tidakkah perasan, bahawa ura-ura Hadi Awang dan Najib dalam merangka-bentuk apa yang dipanggil sebagai 'Kerajaan Perpaduan' ini sebenarnya bukanlah usaha menyokong konsep 'Satu Malaysia'. Tapi dalam usaha 'Sarkas' untuk meramaikan ahlinya dan sub-teks 'Satu Malaysia' itu ialah sebenarnya 'Satu Melayu'. Mereka masih lagi bermain dengan perkauman! Kenapa Najib tidak saja mengajak DAP dalam membentuk 'Kerajaan Perpaduan' tu?

'Sarkas' ni hanya tahu berkawan dengan anu yang dah disunat je. Yang masih berkulup, 'Sarkas' ni kena jual hidup-hidup. Dia tak tahu, kulup tu sebenarnya akal yang lebih cerdik dan bijak. Cerdik dan bijak sebenarnya bukanlah terpancar pada berkilatnya gondol kepala Najib.

Hahahahahahaha cuba tengok Mahathir Mohamed punya anu - entah-entah ada kulup kut!

Aku, kalau orang tanya, "habis tu kau apa kalau bukan Melayu?" Jangan harap lah aku nak layan soalan ni... Kakakakakakaka