Selasa, 28 Julai 2009

Atitiud

Atitiud, atau sikap, atau perangai, atau kelaku - semua ini ditekankan dalam semua ajaran agama. Semua agama mengajak kita manusia mengejar sikap ke tahap yang terbaik. Tidak ada satu pun agama yang menyuruh kita berperangai buruk.

Syurga bukanlah tempat yang tenang, sejuk dan mengalir tujuh batang sungai yang segar - ini cuma perumpamaan. Begitu juga neraka, bukanlah tempat penuh berbara api. Ia cuma sebuah metafora.

Jika kita berkelakuan baik, mulia, pasti kita akan dapat kebahagiaan, kerana apa, ianya mudah - banjir lumpur dan tanah runtuh takkan terjadi jika manusia tamak tidak menggondolkan gunung-ganang. Menghormati diri sendiri, sesama sendiri dan alam adalah perkara yang ditekankan dalam beragama.

Kalian tidak mendapat sakit sekiranya mengamalkan makanan yang segar-bugar dipetik dari ladang tanpa baja kimia. Ayam yang dimakan masih panas dagingnya kerana diburu di hutan. Bukanlah makan ayam yang lahir dan membesar di pusat penternakan.

Perkataan 'kafir' boleh ditafsirkan bukan kepada manusia yang bukan islam, tapi bolehlah dilabelkan kepada manusia yang tamak haloba, yang mengejar mes-produksi, hanya memikir keuntungan dalam bentuk duit.

'Moden' pula tidak dilambangkan pada pencakar langit seperti yang berlaku di Dubai. Perkataan moden berasal dari perkataan 'madani' dan perkataan inilah yang menjadikan nama Yathrib bertukar kepada Madinah. Kita lihat, apa yang ada di Madinah? Sepanjang Muhammad si rasul memerintah Madinah, apakah pembangunan yang dilakukan? Sedangkan era sebelum Muhammad menyaksikan keruntuhan Greek, Rome, Petra, Piramid, Damascus dan Babylon.

Moden, tamadun yang sebenar adalah pembentukan sikap. Sebab itulah Plato dan Aristotle pertikaikan di kongres dalam pembentangan demokrasi - berasaskan atitiud individu manusia.

Baik judaism, kristian, buddha dan islam, semua adalah sama. Tak perlulah melabelkan bahawa agama selain agama yang dianuti itu tak betul dan jahat. Matahari tetap satu. Tak ada matahari khusus untuk islam, khusus untuk kristian dan khusus untuk judaism. Tuhan tetap satu, tak kiralah ianya dipanggil sebagai Allah, Jehovah, Yahweh, ataupun Ya Ampon!

Kepada pak ustaz yang memakai 'name tag', buatlah kerja kerana Allah ta'ala seperti mana lafas niat sembahyang kamu. Bukanlah kerana RM (sebut: Rosmah Mansor).