Selasa, 24 Julai 2012

Cuba Menjawab Lenny


Bukit Panau, Tanah Merah Kelantan. Tempat bertapa Syeikh Jamaluddin Jumadil Kubro sehingga puncak bukit ini bercahaya berkilat-kilatan. Dari sinilah asal nama negeri Kelantan - Kilatan. Syeikh Jamaluddin Jumadil Kubro juga digelar sebagai Adi Putra dari kalangan jin yang menuntut ilmu darinya.

"Saya suka dengan pendapat seorang calon PhD yang membuat kajian tentang kesenian Butoh, katanya sejarah perkembangan teater di Barat dan Asia seperti dua arus bertentangan. Ketika orang Asia berusaha meninggalkan "space" untuk mencari "stage", orang Barat pula cuba meninggalkan "stage" untuk mencari "space". Dan satu soalan daripada seorang ahli akademik di sini, kenapa orang Barat mengambil masa berbelas malah berpuluh tahun untuk menguasai satu kesenian di Asia tetapi orang Asia hanya mengambil masa kurang dari 10 atau 5 tahun untuk memahami ilmu yang datang dari Barat?"
 ~ Lenny Erwan @ daribawahbayu ~ 
Pada zaman Rasulullah, 300 orang saudagar Arab dengan rela hati mengembara ke Negeri Samudera (kepulauan Nusantara) demi menyampaikan dakwah Islam. Tetapi, Rasulullah memerintahkan supaya mereka membawa sama 3 orang tukang kasut. Lalu, 3 orang tukang kasut pun dicari seperti yang diarahkan. Setelah lengkap, maka mereka pun belayar lah.

Sesampainya mereka ke Negeri Samudera, 300 orang saudagar cuba berdakwah melalui perdagangan dan menunjukkan kemewahan sebagai ganjaran jika memeluk Islam. Tetapi, usaha mereka bertemu kegagalan. Lain pula dakwah yang dibawa oleh 3 orang tukang kasut, yang berjaya mengislamkan ramai penduduk Negeri Samudera.

Penduduk Negeri Samudera - Tanah Jawa, Tanah Jawi (Tanah Melayu), Kilatan (Kelantan) dikira sebagai orang Asia. Orang Asia secara fitrahnya adalah manusia yang selalu bermain dengan alam malah mereka sangat menghormati alam - tanah, air, api, angin - inilah asas kepada orang Asia. Aspek kehidupan mereka termasuk kesenian yang dianggap sebagai upacara agama berkaitan dengan alam.

Mereka bukan saja percaya malah menyaksikan bahawa alam ini punya roh yang perlu dihormat. Unsur inilah yang dibawa oleh 3 orang tukang kasut. Persoalan hati, batin, rasa, karsa, roh, jiwa, cahaya. Dan itulah perihalnya Islam - bukan semata-mata Syari'at kerana tiap-tiap yang zahir, ada batinnya. Segala-galanya berpaksi pada Cinta (sebut : Allah).

Hehehe... boleh pakai tak jawapan aku ni, Lenny? Hahaha...