Selasa, 29 Julai 2008

Mere naam 'joker'!


Kalau kalian mengatakan watak 'Joker' dalam filem 'Dark Knight' ni sebagai pengganas dan watak Batman ialah Amerika, Gordon sebagai polis dunia, Alfred pula sebagai rakan Amerika iaitu British - anda betul dan silap! Hahahaha, memang betul lah kalau anda fikir seperti itu. Tetapi, jika kalian semua menganggap 'Batman' sebagai wira - silap. 'Batman' bukan wira dalam cerita 'Dark Knight' yang dibawa oleh si Christopher Nolan ni.


Dengan paparan yang lebih 'realistik' (maknanya tidak seperti gaya Tim Burton yang dikatakan pembawa neo-noir, di mana latarnya malam dan penuh misteri), tetapi kali ini, kita dikenalkan dengan latar yang lebih cerah dan tidak lagi komikal sifatnya. Tidak ada lagi gua tempat persembunyian 'Batman', sebaliknya di gudang berdekatan pelabuhan. Si manusia yang bernama Christopher Nolan ni telah menyingkap, siapakah sebenarnya 'Batman'.


Kita lihat kepada dua watak ni saja - 'Batman' dan 'Joker'. Watak Harvey Dent sebenarnya nak menggambarkan ahli politik dunia kapitalis yang akhirnya kecewa dengan dunia politik itu yang penuh dengan politiknya (hahahaha) lalu atas nasihat 'Joker', maka jadilah dia pejuang rakyat juga. Baik, kita teruskan - 'Batman' ialah alterego kepada manusia yang bernama Bruce Wayne - iaitu seorang kapitalis yang sangat berpengaruh di Gotham City (Bandar Godam). Manakala 'Joker' sebenarnya bukanlah pengganas, sebaliknya dia ialah WIRA RAKYAT yang berjuang secara gerilla. Kita tak perlu kesian pada manusia-manusia di Bandar Godam ni yang menjadi mangsa kepada 'Joker' kerana manusia-manusia di Bandar Godam ni ialah manusia-manusia yang mementingkan duit dan mereka ini dari golongan kapitalis! Kita lihat bagaimana 'Joker' menyerang di parti yang dianjurkan oleh Bruce Wayne ni. Apabila aku melihat parti tu, maka aku terus saja teringatkan novel 'The Great Gatsby'. Di sini, 'Joker' dengan rasminya menyerang golongan kapitalis! Sebelum tu, 'Joker' si wira ni telah menyerang Pesuruhjaya Polis dan Hakim. Bagi 'Joker' si wira rakyat ni, Polis dan Hakim ialah patung wayang kulit yang digerakkan oleh kapitalis yang berpengaruh malah memerintah Bandar Godam. Dan ini memang benar!


Jika ada yang tertanya kenapa 'Joker' yang dikatakan sebagai wira rakyat tu sanggup membunuh rakyat (adegan di feri)? Di sini jawapannya sangat senang. Kerana mereka rakyat kapitalis dan kita dapat melihat setebal mana iman rakyat dalam perjuangan menghapuskan kapitalis ni. Ada dua buah feri - satu, rakyat biasa dan satu lagi banduan. Kita dapat lihat bagaimana rakyat biasa ni sanggup dan dengan mudah membuat keputusan supaya meletupkan feri banduan tu. Bagi rakyat biasa ni, mereka perlu terus hidup untuk menyambung nyawa kepada kapitalis. Tetapi, bagi banduan, kita lihat pertengkaran demi pertengkaran akhirnya dengan muncul seorang banduan lalu membuang kunci bom tu ke laut dan mereka akhirnya berserah (redha) kepada Allah Ta'ala. Mereka tahu, kerana mereka ialah mangsa kapitalis (kesempitan hidup) lalu mereka terpaksa melakukan jenayah. Dan jika ini (maut) yang mereka terima, mereka redha dan mereka merasakan mereka syahid! Tapi, akhirnya dua-dua pihak redha...


Perjuangan 'Joker' ni betul-betul menakutkan kapitalis sehingga 'Batman' terpaksa mencipta senjata baru. Inilah dunia kapitalis - senjata. Dan ini juga jawapan kenapa 'Batman' tidak membunuh 'Joker'. Kerana 'Batman' sangat memerlukan 'Joker' untuk menguji senjatanya. Jika tak ada 'Joker', senjatanya tidak berguna lagi dan tidak boleh dijadikan satu perniagaan yang sangat menguntungkan.


Kenapa pula 'Joker' bersekongkol dengan mafia? Hey, jangan tak tahu ya - mafia juga dari golongan kapitalis tetapi oleh kerana mereka ini tidak berdaftar dengan sah, maka mereka ini dipanggil mafia. Dan kita lihat, 'Joker' akhirnya membunuh semua mafia-mafia ni. Jadi, jika mafia itu dikatakan penjenayah, dalam filem ini, siapa yang menghapuskan mafia? Polis ke? 'Batman' ke? Tidak... 'Joker' lah orangnya. Misi 'Joker' sangatlah besar. Ingin menghapuskan kapitalis hingga ke akar umbi! Meletupkan hospital bukanlah hilangnya kemanusiaan, tetapi menghapuskan simbol kapitalis makan duit rakyat melalui perubatan (mungkin dia dapat parut mulutnya kerana tak cukup duit untuk merawat lukanya) dan ini dinyatakan dalam dialog detektif perempuan semasa diacukan pistol oleh 'Two Faces'. Dialognya berbunyi - "mereka bayarkan bil hospital keluarga aku, blah, blah, blah..."


Dan pastinya, filem ini mengangkat watak 'Joker'. Ceritanya bermula dengan 'Joker' dan watak 'Joker' juga unik dan dilakonkan oleh pelakon yang sangat bagus - arwah Heath Ledger. Jadi, filem ini segala-galanya mengenai 'Joker' dan arwah Heath Ledger. Semuga arwah dicucuri rahmat-Nya kerana membawa watak yang menjadi WIRA RAKYAT.


Kalaulah PAS faham tentang perjuangan rakyat yang sebenar... Ah, malangnya PAS ni yang bersekongkol dengan kapitalis UMNO. Jadi, 'Dark Knight' ni tak jauh bezanya dengan geo-politik Malaysia. 'Batman' tu samalah dengan Bijan yang konon nak jadi wira nak hapuskan pengganggu perniagaannya. 'Batman' tidak asing dengan senjata dan gajetnya, begitu juga dengan Bijan yang tak habis-habis dengan pembelian senjatanya. Kalau Hisham Rais dulu pernah menulis bahawa Bijan ni pembawa zaman kegelapan kepada Malaysia, dan filem ini amatlah sesuai dengan Bijan kerana tajuknya 'Dark Knight'. Untuk rakyat, marilah kita pelajari cara perjuangan 'Joker' dalam filem ini. 'Joker' menyerang mafia terlebih dahulu. Jadi, kita sebagai rakyat, KITA SERANG PEKAIDA (pekida le, beb) terlebih dahulu sebelum menyerang Polis dan Hakim dan seterusnya UMNO!


Wakakaka. Kenapa serius sangat?