Sabtu, 28 Februari 2009

Pejam celik, pejam celik, dah tiga tahun dah dia...

27 Februari - "Selamat hari jadi, Emir Tulus".

Sayangnya, aku tak ada kat sebelah dia. Hanya Opah dan Atok saja yang belikan 'marble cake' kat kedai runcit Nasir, dan mereka menyambutnya tiga beranak.

Aku kat KL, kerja untuk set teater kat Panggung Bandaraya. Dah dua minggu lebih aku kat sini. Tak sabar tunggu Selasa ni, aku balik, nak sambut harijadinya dengan lebih meriah lagi.

Aku telefon maknya dan ucapkan 'a very happy birthday' dan maknya juga ucapkannya kat aku. Kami saling merindu tapi masing-masing tak mengaku! Hahahahahaha... Porah!

Malam harijadinya, aku dengan Rene lepak kat Jalan Alor - lepak dalam hujan, bawah payung. Perjalanan pulang ke rumah Salleh (rumah aku menumpang sepanjang dua minggu di KL), aku dengan Rene tolong seorang mamat naik motor kena sodok dengan kereta - amoi (hmmm) kat seberang jalan Zoo Negara. Rene paling berani tolong mamat tu yang berdarah muka, aku pulak dok terpacak - tak tahu nak buat apa, dah fikir yang bukan-bukan. Bodoh punya Hariry...

Tadi aku talifon Emir, dia tanya aku kat mana kemudian dia cakap dia dah makan kek harijadinya kemudian dia nyanyi lagu 'happy birthday' (walaupun pelat, tapi melodinya tepat), opahnya ajar. O Allah, ini sangat peribadi -

...

Kawan Yati, kawan aku, semua kirim hadiah figurine Ultraman - hahahahaha. Semakin penuh koleksi Ultraman dia nampaknya.

Emir Tulus, anakku.

Bila gua cakap 'jangan', maknanya 'jangan' lah. Tapi lu tetap nak buat jugak, nak rasa sendiri - nah, gua kasi lu rasa!

Lu sakit, lu cari gua dengan Opah lu jugak. Itulah manusia, anak. Kita kena kembali kepada sesuatu juga akhirnya. Ibarat orang lemas terkapai-kapai mencari sesuatu untuk berpaut.

...