Jumaat, 22 Mei 2009

Mat saleh

Sultan Melaka hari ini


Asal-usul perkataan 'mat saleh', yang kita selalu panggil bagi lelaki dari Eropah dan Amerika Syarikat.

***

Pada zaman kesultanan melayu Melaka, para pedagang-pedagang dari seantero dunia telah singgah di pelabuhan Melaka dan menjadikan pelabuhan itu mahsyur lagi gemilang, cemerlang, terbilang, dan pailang. Pedagang-pedagang dari Eropah, yang mengambil lautan sebagai jalan alternatif untuk ke China, selain dari 'jalan sutera' yang telah turun-temurun sebelumnya menjadi jalan utama.

Jika pedagang itu datangnya dari kepulauan Inggeris, pelayarannya tentu melalui Lautan Antlatik, kemudian singgah di Tanjung Harapan, kemudian menempuh pula Lautan Hindi, singgah di Goa, memasuki Selat Melaka, ke Laut China Selatan, dan baru tiba di negeri China. Ianya sebuah pelayaran yang panjang dan lama.

Ketika singgah di pelabuhan Melaka, Dato' Syahbandar seperti biasa menjalankan tugasnya dengan benar, amanah, tabligh dan fatonah mengutip cukai dari setiap kapal-kapal dan pedagang-pedagang yang berlabuh di pelabuhan tersebut. Saat ketika Dato' Syahbandar ini sedang mengutip cukai dari kapal Inggeris ini, maka kedengaranlah pesta riuh-rendah, gegak-gempita dari atas kapal milik Inggeris ini. Maka adanya mereka itu berhibur sakan dan bermabuk sayang lah mereka di atas dek setelah penat berlayaran. Kelakuan mereka itu telah menimbulkan pertanyaan pada jemala Dato' Syahbandar dan dengan tidak keberatan, bertanyalah dia kepada kapten kapal itu.

"Hu ar dei? (who are they?)" tanya Dato' Syahbandar.

"O... They're 'mad sailor'. Don't worry about them. Now give me back my change!" jawab kapten kapal Inggeris itu sambil Dato' Syahbandar segera memulangkan baki duit cukai. Setelah itu, beredarlah kapten itu naik semula ke dek untuk turut sama berhibur.

Tinggallah Dato' Syahbandar terpinga-pinga mengingat kembali perkataan 'mad sailor' tetapi disebutnya 'mat saleh'...

Wallahua'alamfissawwab...

***