Rabu, 23 Disember 2009

Avatar wagam tauhid

Unsur kekaguman yang dibawa oleh James Cameron ini boleh lah dilupakan. Kehebatan teknologi telah dikondemkan sendiri oleh James dalam wagam Avatar ini. Sehalus mana sekalipun teknologi yang digunakan, namun tiada tandingannya dengan ciptaan Tuhan yang maha esa lagi maha pencipta.

Jika kita mahu pelajari bagaimana kapitalis datang menjajah tanahair, boleh belajar pada wagam ini. Bagaimana kapitalis menjadi imperialis dengan menggunakan alasan sains dan pendidikan dan akhirnya tentera digunakan jika diplomasi gagal dilaksanakan. Saksilah sejarah. Cukuplah melihat sejarah negeri Melaka.

Na'vi mengajar kita jalinkan hubungan pada alam, haiwan, sesama manusia, ruh dan akhirnya hubungan pada Tuhan. Apa yang penting dalam hubungan ini ialah HORMAT dan KASIH SAYANG. Bukankah ini ajaran Islam - agama yang kalian semua anuti?

Di sini, kita dapat lihat, seruan yang suci murni bukan saja datangnya dari Islam semata yang kitabnya berbahasa Arab dan disampaikan pada majlis sambutan Ma'al Hijrah, malah ia juga diseru oleh James Cameron (boleh dapat tokoh ma'al hijrah dia tahun depan). Pangkalnya, kembali pada pencipta sekalian jagatraya dan alam semesta. Teknologi, keduniaan (tamak) pasti membawa kehancuran jiwa dan jasad.