Selasa, 22 Mei 2012

Cinta seni


Aku seorang pelukis, seorang pembuat gambar;
Setiap saat aku melukis satu bentuk yang cantik,
dan kemudian di hadapanmu,
aku leburkan semua.
Aku menyeru seratus bayang-bayang
dan berkati jiwa mereka;
Apabila aku melihat engkau wujud,
aku lemparkannya ke dalam api.
Engkaukah minuman yang memabukkan
atau musuhnya yang tenang,
atau adakah engkau yang menghancurkan
tiap-tiap rumah yang aku bina?
Kepadamu jiwa itu dilarutkan, bercampur-aduk;
Ingatlah! Aku akan menghargai jiwa,
kerana jiwa adalah wangianmu.
Setiap titisan darah yang mengalir aku berkata kepada debu:
"Aku adalah satu warna dengan kasih sayangmu,
aku berkongsi kasih sayangmu."
Dalam rumah yang dibina dari air dan tanah,
hati ini sepi tanpamu;
Wahai cinta,
masuklah ke rumahku, atau aku yang pergi.

~DIVANI SHAMSI TABRIZ : 34~