Selasa, 12 Jun 2012

Fitrah Dunia - Fitnah

Hari ini, hari terakhir aku di Viva Home, Jalan Loke Yew. Tak ada lagi kerja gaji bulan.

Bila difikir balik, gila! Tapi, apa yang boleh aku buat - salah aku sendiri, tak cukup ilmu di dada hendak melawan birokrat yang berkuasa - inilah padahnya - padan muka aku!

Aku kembali freelancer - tulis skrip, tulis buku, melukis, berlakon, mengarah (teater - filem adalah cita-cita) - mudah-mudahan Allah setuju. Ya, bunyinya seperti aku resah dengan keadaan ini. Tapi, jika ini yang dikitabkan, aku memujuk hati supaya menerima seadanya.

Dunia ini memang fitnah keadaannya. Bukan fitnah dari orang lain, tapi dari diri sendiri. Bermula dari diri kemudiannya fitnah sampai kepada orang lain. Jika aku berdaya memisahkan baik dan buruk, tentu fitnah dalam diri akan terbenteng kukuh.

La ila ha ilallah... La hawla wala quwwata ila billah...

Hebat sungguh ciptaan Mu, ya Tuhan...