Ahad, 2 Mac 2008

Artis, artis....

Kita, sejak masuk alaf baru ni, kita dihidangkan oleh TELEVISYEN dengan macam-macam rancangan realiti yang tujuannya mengajak kita-kita ni jadi artis. "Nak jadi glamour" bak kata Osman Tikus dalam filem 'Kembara Seniman Jalanan'. Aku tak tahu kenapa orang kita dengan artis ni macam, macam... ? Tak tahu aku nak tulis macam mana. Yang aku tahu, orang kita pandang artis ni macam Tuhan. Dipuja-puja bagai nak rak. Tuhan pasti cemburu sebab orang lebih sanjung artis dari Rasul dan Tuhan.

Kita sediakala tahu, kalau sebut saja Siti Nurhaliza, pasti dapat terbayang raut wajahnya dengan tepat, tahu tahi lalatnya kat mana, bila tarikh lahir dia, nama bidan yang sambut dia, warna tilam dia, nama mamak yang trim misai laki dia (hahahaha)... Begitu juga kalau sebut saja Ida Nerina (ehem, ehem). Sebut saja Awie, Amy, Mawi, M. Nasir, Jamal Abdillah, Saleem, Ramlah Ram, Ben Nathan... semua orang tahu yang mereka ini ARTIS!

Ini pengalaman aku, aku pernah keluar dengan seorang awek cun yang kalau dilihat dan dilabel secara kasarnya, awek ni 'bimbo'. Cara pakainya dah macam artis. Nama glamournya pun memang dia nak jadi artis... Dia pun ada pengalaman jadi extra dalam banyak drama Melayu (begitu kuat pengaruh artis ni). Aku mulanya terberkenanlah dengan awek ni. Tapi, aku ni memang dilahirkan tak pandai langsung nak mengurat, jadi aku tanyalah dia "siapa PM Malaysia yang kedua?". Terpinga-pinga dia tak boleh jawab. "Anwar Ibrahim," jawab awek ni tadi. Kahkahkahkahkahkah gelak besar aku. Sah, dia ni bimbo!

Baru-baru ni, aku tengok Buletin Utama, Siti Nurhaliza dan suami membantu BN berkempen di Gemas. Kemudian, Camelia pula turun padang. Angkasawan Negara (ni kira artis la kut...) pun tak terlepas. Dan hasilnya orang-orang kampung macam dapat emas jatuh dari langit, seronok tak terkata dapat jumpa artis kesayangan mereka. Mata tak berkelip, ada makcik yang nampak macam uzur tapi masih lagi boleh menari bila artis ni menyanyi depan diorang. Peh, kalau macam ni strategi BN, makcik yang dulu sokong PAS pun boleh tukar haluan! Hantar artis je...