Khamis, 27 Ogos 2009

Kartika


Aku cinta padamu, Kartika
Pencar sinarmu bikin mereka libang-libu:
Tak tercapai serban di penyangkut bambu
Belum sempat inzal terus keluar kelambu
Sedang menyisir janggut dibaling buah jambu
Semanis kurma jadi sepahit hampas tebu!

Hebat kau Kartika
Halus permainanmu
dan aku beri sejuta salut!


Kuala Kangsar,
6 Ramadhon 1430 bersamaan 27 September 2009

Ahad, 23 Ogos 2009

Mahathir bertopengkan...?

Gambar ihsan Berita Harian
<klik> <klik>


"Pakai topeng mulut dan hidung. Satu paket baru 16 ringgit. Satu paket ada tiga keping topeng. Beli tiga paket dapat percuma ABC spesial 'Che Det'. Mai, mai, mai adik kakak abang pakcik makcik tokcik. Mai beli topeng! Mai beli topeng! Murah! Murah! Murah!"

Banyak air sedikit minyak, minyak juga di atas

Utopia inilah yang ditakuti para kapitalis.


video

Jumaat, 21 Ogos 2009

SembangSumbang

Ulasan mengenai "Projek KoKen - Teater Kompilasi Volume 2" di sini.

Puasa

"O ye who believe! Fasting is prescribed to you as it was prescribed to those before you, that ye may (learn) self-restraint."

- BAQARAH : 183 (Abdullah Yusuf Ali)


Fasting is prescribed to you as it was prescribed to those before you :-


"If my people, which are called by my name, shall humble themselves, and pray, and seek my face, and turn from their wicked ways, then will I hear from heaven, and will forgive their sin, and will heal their land."

- 2 CHRONICLES 7:14 (KJV)


"Wherefore have we fasted, say they, and thou seest not? wherefore have we afflicted our soul, and thou takest no knowledge? Behold, in the day of your fast ye find pleasure, and exact all your labours.

Behold, ye fast for strife and debate, and to smite with the fist of wickedness, ye shall not fast as ye do this day, to make your voice to be heard on high.

Is it such a fast that I have chosen? a day for a man to afflict his soul? is it to bow down his head as a bulrush, and to spread sackcloth and ashes under him? wilt thou call this a fast, and an acceptable day to the LORD?

Is not this the fast that I have chosen? to loose the bands of wickedness, to undo the heavy burdens, and to let the oppressed go free, and that ye break every yoke?

Is it not to deal thy bread to the hungry, and that thou bring the poor that are cast out to thy house? when thou seest the naked, that thou cover him; and that thou hide not thyself from thine own flesh?

Then shall thy light break forth as the morning, and thine health shall spring forth speedily: and thy righteousness shall go before thee; the glory of the LORD shall be thy rereward.

Then shalt thou call, and the LORD shall answer; thou shalt cry. and he shall say, Here I am. If thou take away from the midst of thee the yoke, the putting forth of the finger, and speaking vanity;

And if thou draw out thy soul to the hungry, and satisfy the afflicted soul; then shall thy light rise in obscurity, and thy darkness be as the noon day:"

- ISAIAH 58:3-10 (KJV)

Rabu, 19 Ogos 2009

Gurau senda membawa bahagia

Kerajaan bercadang mengambil tindakan lebih tegas dengan "menyekat capaian kepada blog dan laman web" yang didakwa menerbitkan kenyataan palsu, berbau hasutan dan mempersendakan agama, kata menteri dalam negeri.

Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata kerajaan akan memantau secara serius penerbitan di Internet termasuk mengambil tindakan melalui undang-undang sedia ada.

- Malaysiakini

***

Where no wood is, there the fire goeth out: so where there is no tablebearer, the strife ceaseth.


- Proverbs 26:20 (KJV)



Let no corrupt communication proceed out of your mouth, but that which is good to the use of edifying, that it may minister grace unto the hearers.


- Ephesians 4:29 (KJV)


Ahad, 16 Ogos 2009

Seri

Dalam minggu-minggu sebelum melayu-islam ni berpuasa atau dengan lebih tepatnya - menyeksa diri dengan berlapar bukan kerana Allah Ta'ala tapi kerana berpuasa itu satu perbuatan 'cool' turun-temurun, ramai kaum kerabat yang melangsungkan perkahwinan. Ada juga yang tak sabar mengedarkan kad-kad jemputan untuk kenduri yang berlangsung pada hari raya ketiga, keempat, kelima atau ketujuhbelas sekalipun.

Ahah, aku bukannya nak kondem orang nak kahwin. Aku taklah jaki sangat sebab aku tak kahwin-kahwin. Apa yang aku nak bagitahu, kenduri kahwin hari ini sudah hilang serinya. Apabila kenduri kahwin sudah hilang seri, ini menunjukkan kelompok masyarakat itu juga sudah hilang seri!

Dey, apa da seri, seri ni... Nak seri, beli je lah kuih seri muka banyak-banyak. Tak pun, suruh je orang datang kenduri tu pakai baju ala-ala M. David Sparkle (M. Daud Kilau).

Apa yang dimaksudkan dengan 'seri' ni?

Mengikut Kamus Dewan, seri yang dimaksudkan - cahaya semarak. Adakah cahaya di sini sama dengan cahaya lampu di istana iskandariah atau cahaya al Ghazali?

Sebelum aku merapu merepek, baik kembali pada tajuk seri di kenduri kahwin. Kenapa sudah tak ada seri? Nah, di sini sukacita aku katakan bahawa keikhlasan dapat dipancarkan melalui air muka. Kenduri di zaman dahulu, setiap warga yang datang menolong, tak kira sama ada tolong kupas bawang, buat lepor, hias daun kelapa di kemah, ataupun tolong balutkan ganja untuk pengantin yang gemuruh. Setiap pertolongan adalah ikhlas dan keikhlasan ini menimbulkan suasana meriah. Hah, di situ lah serinya!

Hari ini, masyarakat kita tidak lagi mengambil peduli akan hal keihklasan ini. Apabila setiap warga sibuk mengejar duit dan kekayaan, maka majlis keramaian seperti kenduri ini sudah dihinggapi virus 'pakej'. Hari ini, kenduri sudah ada pelbagai pakej. Ada pakej untuk 'catering', pelamin dan baju pengantin, pakej ranjang pengantin dan pakej kemah. Setiap pakej ini pastinya berbayar dan setiap bayaran ini selain dibayar menggunakan benda alah duit, aura yang mengalir bersama bayaran itu ialah keluhan - "cari duit sikit punya susah, tapi habis bayar pada pakej hanya sekelip mata".

Pakej-pakej inilah yang menghilangkan seri kenduri.

Seri ini hilang bukan saja pada kenduri, tapi juga airmuka setiap manusia yang bergantung pada kesegeraan dan kekayaan. Tak percaya - lihat saja nanti bazar remdan dan hari raya!

Isnin, 10 Ogos 2009

SembangSumbang

Anggota FRU sedang menjalankan tugasnya di
Perhimpunan Mansuhkan ISA pada 1 Ogos 2009,
di hadapan Masjid Jamek, Kuala Lumpur


Kesian dia terkebil-kebil melaungkan 'hidup melayu', sedangkan dia berdarah kacukan malbari dan siam.

Ish... ish... ish... Tak patut...

Sudah-sudahlah. Letih dah ni. Tak larat dah nak dengar dia orang membebel 'pot pet pot pet'. Belah sana pun 'pot pet pot pet', belah sini pun 'pot pet pot pet'.