Isnin, 9 Jun 2008

Rumah Amal



Food Not Bomb (FNB) ialah sebuah badan amal bebas yang bergerak di Amerika, Eropah, Australia, Afrika dan Timur Tengah. Tugas mereka ialah memberi makanan (terutama yang berasaskan sayur) kepada gelandangan (homeless). Ini penerangan yang sangat ringkas yang aku boleh bagi. Di Kuala Lumpur, waktu agihannya ialah pada hari Ahad, di Gereja St. Andrews, belakang Muzium Telekom dan betul-betul sebelah disko 'Boom Boom' yang dah lama tutup. Setiap hari Ahad, ramailah manusia gelandangan di KL ni yang datang untuk mengambil makanan yang disajikan. Hey, KL pun ramai gelandangan tau. Jangan tak tahu ni. Siapa yang rajin sangat mengatur pemberian ikhlas ni? Aha, ada lah dua tiga orang budak Melayu. Dan siapa pula gelandangan yang menerima makanan ni? Melayu jugak ke? Ye la tu... Hah? Melayu kat gereja? (ini isu lama yang Harian Metro angkat dulu). Apa salahnya Melayu kat gereja. Noor Kumala Sari pun masuk gereja dalam filem apa entah tapi Jins Shamsudin punya filem lah.

Sini, aku bukan nak persoalkan Melayu dan gereja tu. Tapi aku nak persoalkan apakah fungsi sebenar BAITULMAL yang diletakkan di bawah MAJLIS AGAMA ISLAM? Ini yang nak aku persoalkan. Jika Baitulmal membantu orang miskin dan yang memerlukan, jadi apa salahnya FNB? Sama saja. Cuma kaedahnya lain. FNB masak makanan, dan jamu kepada semua orang. Manakala Baitulmal kena isi borang, kena siasat, dan pemohon mesti bersyarat (beragama Islam sudah tentu)! Dana FNB adalah dari derma orang ramai dan Baitulmal pula hasil dari kutipan zakat dan sumbangan ikhlas. Jadi ianya benda yang sama dan dijalankan oleh dua badan yang sangat berlainan fahaman.

Ini kerja amal. Kerja-kerja kemanusiaan. Tak kisahlah di mana pun ia berada. Janganlah persoalkan gereja ataupun tidak. Kalau ada pihak Majlis Agama Islam rasa tercabar, kenapa tidak buat seperti yang mereka buat? FNB sifatnya lebih turun padang. Sebab itu gerakan ini diminati oleh belia Melayu sekarang. Tak perlu pakaian formal dan mengusung beg yang berisi borang untuk kerja amal ini. Kerja amal, kerja amal lah! Tak ada protokol.

Baru-baru ini, aku baca buku Kassim Ahmad - Melcari Jalan Pulang Daripada Sosialisisme Kepada Islam. Ada petikan ucapan beliau sewaktu menerima Ijazah Doktor Kehormat di UKM, di mana beliau menegaskan bahawa sebagai pengarang, beliau akan membongkar kebenaran! Jadi di sini, aku juga ingin membongkar kebenaran.

Baitulmal KL pernah menganjurkan ***majlis perkahwinan beramai-ramai. Pasangan pengantin yang layak mohon (akan dipilih 20 pasangan sahaja) ialah bermastautin di KL dan bergaji di bawah RM1,000 akan menerima sumbangan sebanyak RM3,000 seorang (sepasang dah dapat RM6,000) dan bersanding di majlis yang dihadiri YDP Agung. Bagus usaha murni ini. Bagus... Tapi, tahukah saudara persiapan untuk majlis ini jumlahnya lebih mahal! Pelamin saja sudah RM40,000. Bunga telur untuk Agung dan VVIP yang bersalut emas harganya satu unit RM2,000! Set baju songket lagi! Makan-makan lagi? Ini kerja amal ke apa? Ke, nak tunjuk kat PM bahawa Baitulmal pun ada buat kerja lah! Ni kes bodek lah ni...

Kenapa perlu membazir? Kalau nak buat kerja amal, buat betul-betul la... Tak payah la majlis-majlis yang membazir ni. Duit tu banyak lagi benda lain boleh pakai! Walaupun duit untuk persiapan majlis tu bukan duit Batulmal, duit peruntukan dari Kerajaan Pusat, akan tetapi, tak perlulah membazir. Baitulmal maksudnya 'RUMAH AMAL'.

Di sini, aku fikir, orang bukan Islam lebih bagus sifat perikemanusiaannya.

*** Akan dibincangkan majlis perkahwinan Melayu dan pengaruh filem animasi Cinderella.