Rabu, 17 September 2008

Lambang kuasa

Hahahaha hehehe hihihihih huhuhuhuhu... apa lah punya pemikiran rakyat Malaysia ni. Dah la tak berapa bertamadun (termasuk aku), kemudian kerjanya nak buat lawak je lah. Adui... adui... pecah testikal aku gelak. Pasti lepas ni kalau aku pergi jumpa pakar penyakit 'angin pasang' aku mesti dia kata penyakit aku dah sembuh!

Sebelum ni, kita dah tau rancangan paling lawak di TV. Kemudian pilihanraya paling lawak dalam sejarah. Pastu, Perdana Menteri paling lawak, bangsa paling lawak, agama paling lawak, eh, boleh dikatakan semua yang paling lawak ada di Malaysia ni lah!

Kuikuikuikui...

Okehlah, aku taknak sentuh pasal politik buat masa ni. Kita semua dah semak. Lebih semak dari Perdana Menteri Thailand - Samak! Aku nak tulis yang ringan-ringan je lah. Ni pasal budaya dan kuasa.

Perhatikan, sekarang ni, kenderaan-kenderaan di Malaysia terutama kereta lah - mesti ada 'sticker' pada cermin, tak pun di plat nombor pendaftarannya. Okehlah, aku bukan nak kata pasal 'sticker' PEKIDA dengan sarang labah-labahnya ataupun 'sticker' cukai jalan yang berderet tersusun. Tapi, ini lebih kurang 'sticker' PEKIDA' tu lah.

Sekarang ni, aku perhatikan, ada beberapa lagi 'sticker' yang boleh menunjukkan kekuasaan pemilik kereta tersebut. Antaranya ialah 'sticker' ANSARA, MCOBA, GERAK KHAS, BAR COUNCIL, PDRM, PERSATUAN BEKAS PEGAWAI POLIS, dan UMNO ataupun JATA MALAYSIA.

Bayangkan, semua 'sticker' ini ditampal pada cermin kereta, dan pemandunya akan sesuka hati meletakkan kederaannya di mana-mana dan akan kedengaran ngauman enjin keretanya berserta muka bongkak ketika memandu di jalanraya. Tak kiralah kereta atau motosikal jenis apa pun. Aku yang jalan kaki ni pun nak dilanggarnya sebab aku ganggu jalan dia. Aku fikir balik, adakah sebab 'sticker'-'sticker' tu yang buatkan dia rasa berkuasa ataupun dia memang tak nampak sebab 'sticker' dah penuh sangat?

Bagi mereka yang berfikiran sebegini, 'sticker' tu melambangkan kuasa dan penyataan yang dia nak bagitau - 'JANGAN MAIN-MAIN DENGAN AKU' atau 'TENGOK STICKER DULU BARU SAMAN'. Lebih kurang beginilah.

Tapi, kalau kalian pergi ke KLIA atau LCCT lebih ketara - kereta-kereta yang 'parking' di bahu jalan tak ada 'sticker' apa pun tapi ada kertas A4 yang bertulis 'ANGGOTA PDRM SEDANG BERTUGAS'. Mula-mula aku tengok tulis dengan marker pen. Pastu aku tengok dah siap print atas kertas yang kita selalu buat laporan polis yang ada kepala surat logo PDRM tu.

Bagi aku, yang paling celaka ialah 'sticker' - KERABAT DIRAJA sekian-sekian negeri. Bongeklah! Bila lihat nombor pendaftarannya - AAB 1 (contoh). Lagilah dengan rasa bongkaknya manusia ni menyusur di jalanraya. Yang 'best' nya, pemandu (drebar) dia tu pun turut sama dapat aura bongkak tu.

* * *

Aku ada cerita, ni berkenaan dengan Sultan dahulukala pada tahun 70an-80an. Sultan ni kuat berjudi tapi dia baik lah, suka jenguk rakyat (menurut rakyat jelata lah). Satu hari, dia ni main judi dengan beberapa orang Cina. Sekali dia kalah teruk. Habis semua duit dia. Cina yang menang ni pun tanyalah dia, "apa lu boleh kasi? Lu mau bagi lu punya tengkolok ka?"

Maka, Sultan ni pun berfikirlah... Hah, dia dapat idea. Dia pun cakap kat Cina yang menang tu - "Teman bagi mike nombor plet!" (nombor pendaftaran kenderaan)

"Lu gila ka mau kasi nombor plet! Gua mau makan apa?"

"Nanti dulu weh..." Balas si Sultan ni. "Ini nombor 1. Raja-raja saja yang makai (pakai/guna). Mike nak ke tak nak?"

Lama jugak Cina ni diam, akhirnya dia terima jugak nombor pendaftaran '1' tu. Balik rumah, Cina ni tak tahu nak letak kat mana nombor tu. Yang dia ada hanyalah bas sekolah.

Hahahahahaha