Isnin, 3 November 2008

Nak jadi apa

Masa aku di sekolah dahulu, bila cikgu bertanya tentang cita-cita untuk mengisi fail 001, aku pasti menjawab menjadi tentera, polis, peguam, doktor - ini masa sekolah rendah; tapi di sekolah menengah, cita-cita aku mula berubah. Disebabkan ada tiga pilihan, jadi aku letakkan cita-cita aku ialah penulis, pelukis dan pengarah filem. Hahahaha - yang kelakarnya, aku hari ini hanyalah seorang sambilan tukang kayu dan sambilan pelakon (sedang berusaha untuk menjadi penulis yang prolifik). Nak jadi pelukis? Tangan dah keras weh...

Dan aku masih ingat, seorang kawan bercerita tentang hal yang sama di mana rakan sedarjahnya bercita-cita menjadi 'superman'! Hahahaha, aku tak boleh bayangkan apa jadi kat dia sekarang.

Begitulah ya, hakikatnya yang dikatakan orang - kita mampu merancang, hanya tuhan menentukan. Apa saja boleh berubah dalam jangkamasa sedetik.

Kenapa aku tulis ni - aku sebenarnya nak tengok kembali keupayaan aku. Janda aku SPR (sistem pesanan ringkas) aku sebelum ni yang dia ada baca buku berkenaan dengan tarikh lahir dan peribadi. Aku, manusia yang lahir pada 22 Januari dikatakan melalui perkara yang sangat sukar dalam hidupnya dan akan belajar dari pengalaman akhirnya aku akan bahagia. Aku juga seorang 'happy go lucky' (hmmm), sesuatu yang unik berlaku pada aku (bonggol kat belakang aku kut...), dan aku patut bekerja di bahagian kreatif kerana ada banyak idea tapi tak ada kederat nak buat. Hahahaha - dulu, ada rantai kunci yang dijual di 'Tujuh Sebelas', rantai kunci ni juga menyentuh hal yang sama - tarikh lahir dan peribadi. Aku tak beli, tapi akhirnya aku dapat hadiah harijadi dari kawan aku. Rantai kunci tu tulis -

"22 JANUARY: Folkland Islands ceded to Britain 1771. First British Labour PM 1924. Francis Bacon, Statesman born 1561. People born on this day show a deep interest in other people. Occasionally they like to act the clown. This person thrives on originality. They will step into the unknown."

Sah-sah lah rantai kunci pro-British, kan. Apa yang menarik pada penyataan di rantai kunci ni ialah Sir Francis Bacon. Dia seorang penyair, ahli politik dan akhirnya menjadi Perdana Menteri England pada 1618. Bukan itu saja, dia juga seorang saintis! Dia menjadi tokoh saintis moden selepas Copernicus, Keplen dan Galileo dengan menghasilkan buku yang berjudul 'The Advancement of Learning' (1605) dan 'Navum Organum Scientiarum' (1620) dan ia menerangkan tentang cara baru kajian sains.

Jadi, aku tak hairanlah kalau aku juga mempunyai minat yang banyak dalam satu masa. Hahahahaha
Satu malam, di 'No Black Tie' (ialah sebuah bar), ada persembahan. Aku berbual dengan Chris, ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM). Kata Chris, sosialis di sini cuba menggunakan elemen seni dan sastera sebagai metod berkempen. Metod ini rupa-rupanya sangatlah kafir bagi sosialis dari Rusia yang dah tua-tua, kata Chris lah. Kemudian, aku berbual dengan Azwan Ismail pula (perkara macam ni biasa berlaku kat aku bila aku minum bir, semua orang aku nak tegur dan berbual). Sebelum tu, aku menyaksikan persembahan bacaan fragmen novel dan paling menarik - Rahmat Haron. Ada sajaknya yang susah nak ingat tajuknya, menyentuh pasal pemikir (?) seperti Hamil Wariya dan Halid Jaafar yang lepak di kafe-kafe di Bangsat Utama lalu membicarakan tentang kesusahan rakyat.
Aku pernah mengambil mood ini - lepak di kafe 'Dome', minum wain di rembang azan zohor lalu membicarakan soal falsafah dan kehidupan bersama teman-teman. Kononnya mengambil ruh semangat Jean Paul Sartre. Tapi, aku lupa aku sepatutnya tak perlu bercakap banyak - terus turun padang dan rasakan sendiri! Lalu itu, aku memilih untuk menjadi 'set artist' dan akhirnya menjadi tukang kayu. MENJADI BURUH. Rasakan sendiri hangit keringat, dan muka yang berdebu dan berminyak (bak kata Yati Abdullah dalam sajaknya - 'Nite Market'). Rasakan sendiri bagaimana berurusan dengan bank untuk membuat pinjaman semata untuk kahwin. Rasakan sendiri bagaimana semata-mata untuk mengejar taraf hidup lalu berhutang dengan AEON.
MENJADI BURUH YANG BANGGA DAPAT MINUM STOUT SETELAH PENAT BEKERJA (bukan sebab nak mabuk, tapi nak kembalikan tenaga. Stout penuh dengan vitamin B2 ya). Menjadi rakyat yang menggunakan pengangkutan awam dan basikal tentunya (kerana tak mahu berfikir tentang masalah enjin dan ansuran bulanan). KALAU DAPAT JADI PETANI LAGI BAGUS.
Dan dari sini, dari asas ini, bagi aku, barulah boleh bicarakan soal rakyat dengan penuh integriti (telus) dalam apa bidang sekalipun. Jangan lagi minum cappucino di kafe-kafe, tapi minumlah neslo ataupun kopi guaranatongkataliginseng di warung-warung bersama tikus-tikus yang berpesta kerana kucing bukan lagi musuh. Hadapi realiti.