Rabu, 5 November 2008

Tolong bagi cadangan untuk nama baru 'White House'


Hehehe, tahniah Obama Barrack - akhirnya rakyat Amerika bersikap terbuka terhadap dasar perkauman dan warna kulit. Akhirnya demokrasi di Amerika Syarikat ni terbukti dan arkitektur di Washington bolehlah dibanggakan sebagai pengaruh dari Athens.

Parti Republikan dan Demokrat memang saling silih berganti di Amerika Syarikat kerana perlembagaan mereka hanya mengamalkan dua parti. Asas kedua-dua parti ini sangat berbeza. Republikan mementingkan perniagaan senjata dan dasar imperialis manakala Demokrat mementingkan kemanusiaan dan kepentingan domestik Amerika Syarikat sendiri. Apabila George Bush melancarkan Perang Teluk di Iraq pada awal 1990-an, ini telah meresahkan rakyat mereka lalu memilih Bill Clinton dari Demokrat untuk menamatkan keresahan ini. Tetapi, Demokrat gagal dari segi ekonomi, lalu rakyat memilih kembali Republikan. Ini sudah menjadi turun-temurun di Amerika Syarikat. Tetapi, kali ini, ekonomi Amerika Syarikat di bawah Republikan mengalami kemerosotan yang terburuk dalam sejarah! Ini salah satu sumbangan kepada kemenangan Demokrat sambil dibantu karisma Obama.

Kulit hitam dalam demokrasi Amerika Syarikat memang menghadapi perjalanan yang sukar. Tapi, mereka ini tetap gigih. Mungkin sejarah juga mengajar mereka. Aku memang salut kat mereka ni. Akhirnya kulit hitam di Amerika Syarikat tidak lagi dianggap sebagai hero dalam filem Hollywood ataupun penyanyi 'soul R 'n' B' yang seksi ataupun 'rapper'. Mereka hari ini dipandang sebagai Presiden Amerika Syarikat - sekaligus menghapuskan dasar warna kulit.

Soalan yang bergejolak dalam kepala aku sekarang ialah - bila Malaysia boleh menghapuskan dasar perkauman ni dan bersama membina demokrasi tulen?

Apapun, aku lebih berminat buat masa ini untuk sama menyingkap sejarah perjuangan kulit hitam di Amerika Syarikat dan aku telah memilih tokoh pentingnya - El-Hajj Malik El-Shabazz.

Sila buka link ini untuk sejarahnya:

http://en.wikipedia.org/wiki/Malcolm_X