Sabtu, 23 Mei 2009

Lagenda 'Jun Gila'

Nama sebenarnya Zul atau Tajul. Aku tak tahu, Tapi orang kampung panggil dia 'Jun Gila'. Dia anak kepada arwah Man Ikan. Ops, sebelum tu, si Jun ni pun dah arwah. Dia ni lelaki.

Jun bukan lah gila macam orang gila yang lain. Untuk menjadi SB, jauh sekali - Jun tak layak. Jun cuma mengidap penyakit epilepsi ataupun sawan babi. Oleh kerana dia miskin, suka berbaju kemeja dan berseluar 'bell-bottom' yang sama selang sehari, berbau hancing sepanjang masa, maka itu orang menggelarnya gila.

Jun gila.

Masa aku budak-budak dulu, aku selalu ditakutkan dengan retorik makcik jiran aku - "pergi lah main jauh-jauh, culik dek Jun gila nanti baru tau!" Dan aku yang jujur lurus ni pun takut setiap kali melihat kelibat Jun berjalan kaki di jalanraya. Badannya tinggi, sasa, tegap. Rambutnya pendek macam komando. Matanya meliar, cukup untuk menakutkan aku yang masa itu baru darjah tiga atau empat.

Kalau aku ke kedai untuk membeli 'bon bon' atau 'cintan', selalunya aku nampak dia lepak dengan pakcik-pakcik. Aku langsung tak mahu pandang dia, terus laju capai basikal dan pecut! Takut beb.

Bila aku dah tingkatan, aku cuba buang rasa takut pada dia. Kemudian, aku dah tahu dia sebenarnya sakit sawan babi. Aku tak lari lagi setiap kali berhadapan dengan dia. Aku menegur dia setiap kali berselisih di jalanraya atau di kedai sebagai tanda aku juga kenal kau, Jun.

Satu ketika, di sebuah kenduri saudara-mara di kampung, Jun datang untuk membantu. Dia tidak digalakkan membuat kerja. Tapi dia akan menjadi penghibur pakcik-pakcik yang penat menyiang, menggulai dan melantak. Aku melihat di hadapan mata aku, beberapa orang pakcik ni menyuruh Jun ni hisap rokok. Jun pun hisaplah. Kemudian, Jun disuruh hembus asap ikut telinga. Jun pun mencubanya, tapi tak berjaya. Salah seorang dari pakcik ni mencadangkan supaya Jun menutup mulut dan hidungnya, barulah asap keluar ikut telinga. Jun pun buat.

Asap keluar ikut telinga juga, ikut matanya... Merah mata dia, tercungap nafas dia.

Sewaktu aku tingkatan, aku tinggal di asrama, jadi aku tak tahu apa lagi yang berlaku kat dia. Akhirnya aku dapat berita yang dia mati lemas kat sungai ketika diserang epilepsi.

Al fatihah dan sejuta 'salute' gua pada lu sebab boleh kasi keluar asap rokok ikut telinga!