Khamis, 3 September 2009

Panjut - merayakan ibadat


Dalam bulan Remdan, atau yang pandai bahasa Arab akan menyebutnya sebagai 'Romadhon', alam Melayu ini akan menyambut pra-perayaan pada 'malam tujuh likur' iaitu bersamaan dengan 27 Ramadhan. Pada malam ini, umat Melayu ini akan mempersiapkan kawasan rumah mereka dengan pelita atau juga disebut 'panjut'. Maka seluruh kampung itu akan terang benderanglah dengan cahaya. Ahah, tidak lagi sekarang kerana lampu-lampu lebuhraya dan kilang-kilang serta lampu dari warong tom yam lebih terang dari panjut ni.

Dipercayai, persiapan panjut ni ada berkenaan dengan kepercayaan umat Melayu malah umat Islam seluruhnya iaitu terdapat satu malam yang amat bermakna yang disebut sebagai 'Lailtul Qadar'. Malam ini tidak diketahui bila datangnya dalam tiga malam terakhir bulan Ramadhan. Dikatakan, pada malam 'Lailatul Qadar' ini, Jibril akan datang dan mengaminkan doa serta zikir mereka yang bersembahyang dan ianya tiket ekspres ke syurga - bagi saya ianya KARUT!

Kaitannya dengan panjut bagi saya ia lebih mengarut! Tujuan panjut itu adalah untuk menyambut kedatangan Jibril pada malam yang dianggap suci tu. Tidakkah mereka tahu bahawa malaikat itu dicipta dari cahaya? Kenapa mesti disambut dengan cahaya? Baiklah, saya ada kesimpulan saya sendiri.

Panjut sebenarnya ialah lambang semangat umat Melayu yang berpuasa dan juga lambang sifat azali manusia itu sendiri iaitu mahukan cahaya. Manusia sediakala takut apabila berada dalam kegelapan. Nah, pada awal bulan Ramadhan, cahaya bulan tidaklah begitu terang sehinggalah 15 haribulan - bulan purnama. Selepas sahaja 15 haribulan, cahaya bulan mula kembali gelap sehinggalah 1 haribulan. Ini sistem peredaran bulan ya.

Dari sini, bagi mereka yang seronok berpuasa dan berterawih, akan merasai sinar puasa ini pada cahaya bulan. Niat puasanya kerana Allah Ta'ala itu ternampak pada seronoknya melihat cahaya bulan. Apabila bulan mulai mengurangkan intensiti cahayanya, umat yang berpuasa ini mulai gelabah kerana tidak mahu kegelapan! Sinar purnama itu jikalau boleh mahu berterusan sehingga datangnya 1 Syawal. Lalu di sini, mereka menerangi kampung mereka dengan pelita panjut. Dan malam 'Lailatul Qadar' itu bagi saya tidak ada malam khusus untuk Jibril turun. Ianya nikmat individu yang beribadat - puasa, terawih, cuci jamban, jaga anak, cabut duri, sapu sampah, dan sebagainya.

Dan oleh kerana sudah lebih dua minggu seronok berulang-alik ke masjid setiap malam, maka mereka tidak mahu jalan ke masjid itu gelap (sebab bulan dah tak terang). Ini juga salah satu tujuan panjut - merayakan ibadat!

Lama-kelamaan, panjut bertukar menjadi pesta. Setiap rumah akan menggunakan kreatif masing-masing untuk menatarias pelita-pelita ini. Ada yang disusun menjadi gerbang, ada yang disusun menjadi KLCC dan macam-macam. Lebih menyayat hati, pesta ini ada pula pertandingannya. Hiasan yang lebih cantik akan mendapat hadiah - nah, itulah hadiah 'Lailatul Qadar'.

Disebabkan umat Melayu hari ini dalam pada masa yang sama menyokong pembangunan, maka seri panjut itu hilang kerana seperti yang saya tuliskan di perenggan awal - lampu-lampu lain lebih terang. Dan lampu-lampu itu langsung tidak membantu kesan dramatik bulan Remdan kerana ianya terang sepanjang malam - tidak seperti cahaya bulan. Dan umat Melayu ini merasakan kerugiannya kerana semangat untuk membuat panjut itu sudah tidak ada. Meriah malam pra-perayaan mereka hari ini hanya pada lampu lip-lap.

Saya terfikir, adakah ini yang dimaksudkan oleh Nik Aziz sebagai 'ISLAM PLASTIK'?