Isnin, 28 September 2009

Perempuan di bar

Aku duduk di sebelah perempuan yang aku perhatikan dari petang tadi dia duduk di bar. Ada botol bier di hadapannya - airnya sudah hampir kehabisan. Aku tegur dia.

"Nak saya belanja bier? Atau nak minum lain - apa-apa saja. Minta pada Kid."

Perempuan tu pandang aku atas bawah.

"Saya ada duit sendiri. Tak perlu belanja."

"Hari ini awak istimewa. Saya belanja."

"Baiklah. Kalau begitu, awak mesti minum bersama saya."

Aku pun arahkan Kid si bartender, dan dua botol bier pun diletakkan di atas meja.

"Apa mimpi awak nak belanja saya? Saya jadi istimewa pulak hari ni!"

"Tak ada mimpi apa-apa. Cuma dah lama tak tengok perempuan minum bier..."

"O... Saya pun dah lama tak minum bier. Hari ni rindu pulak."

"Apabila rindukan seseorang, bier adalah penawar yang terbaik."

"Ya?"

"Ya."

Kami sama-sama ketawa.