Jumaat, 18 Disember 2009

Le Penseur 2 : S.E.N.I.

Aku mengaku, untuk menulis mengenai seni, apalagi untuk mengajar seni, adalah bukan keberanianku. Takutnya sama seperti untuk bercakap benar. Kepada sahabat yang mengajar seni, aku memang tabik spring 80 kali!

Semakin lama aku mendekati pelajaran seni, semakin aku rasa takut. Seni bukanlah terhad kepada silibus yang diajarkan di Fakulti Seni UiTM dan di ASWARA iaitu Sejarah Seni, Catan, Arca, Tari, Muzik, Drama, Filem dan cabang ilmu seni yang lain. Akan tetapi, bahan-bahan yang dicetak untuk majalah gosip, langsung tidak boleh dipanggil seni. Perhatian ya!

Di Akademi Seni Kebangsaan, aku belajar mengenai simbol, tanda, petanda, indeksikal, lambang dan perlambangan. Aku yakin bahawa hidup ini penuh dengan petunjuk yang menunjukkan kewujudan Tuhan yang esa. Tuhan yang esa tidak dapat dizahirkan dan tidak pula dapat digambarkan kerana itulah bukti kekuasaannya. Kita manusia ini langsung tidak mampu untuk membayangkan Tuhan yang esa - total tidak mampu! Tuhan yang esa tidak sama langsung dengan makhluk-makhluk yang ada di jagatraya dan alam semesta.

Nah, oleh yang demikian, aku belajar mencari pengertian SENI yang sebenar iaitu kewujudan yang paling seni - MAHA SENI - Tuhan yang esa.