Isnin, 2 Jun 2008

Sakit

Ini gambar koleksi abang aku (dikirim melalui e-mail) yang bertugas di Sahara Barat sebagai pegawai perubatan di bawah panji PBB.


Aku tak pasti pulak apa yang ditulis di sebelah kanan gambar tu. Tengah-tengah tu sahlah kalimah 'Allah'. Sebelah kiri 'al-Maliki'. Sebelah kanan tu, tak dapat nak sebut dengan betul sebab tak ada baris. Boleh jadi 'al-wadh'. Ataupun 'al-wadhi'.



Kenapa manusia muslim menulis kalimah 'Allah' di muka bumi sedangkan cukup, hanya percaya wujudnya Dia. Tak perlu tulis lagi. Biasanya, dalam situasi seperti di atas terjadi dalam tempat atau manusia itu sedang berperang. Ini samalah dengan mereka yang menulis 'God With Us' bagi mereka yang masih percayakan Tuhan. Tetapi, untuk mereka yang sangat tertekan dengan peperangan, akan berkata 'Tuhan Sudah Mati' atau 'God Is Death'!

Aku tak pernah merasa perang peluru - perang yang melibatkan kematian di sana-sini. Tapi, aku pernah mengalami perang jiwa. Hehehehe... Aku 'sakit' itu jam. Dan inilah yang aku buat - tulis kalimah 'Allah' pada dinding bilik menggunakan akrilik. Itu jam, aku yang dah tak percaya agama - langsung, tapi kembali mencari agama dan merasakan tiada apa-apa pertolongan pun yang Tuhan bagi. Tapi, aku tekadkan semangat, aku tak mahu 'kehilangan' lagi. Jadi aku tulis kalimah tu sebagai peringatan. Dan kerana aku tak nak kehilangan Tuhan lagi, aku kena terima yang aku telah kehilangan banyak benda lain termasuk yang paling baru, aku sudah tidak lagi boleh melukis (mungkin ini psikopath).





Tapi, bagaimana dengan diorang yang beli hiasan kalimah 'Allah' dan gantungkan di dinding rumah? Adakah itu sebagai peringatan atau syarat mengatakan ini rumah Melayu-Islam ataupun sebuah penghargaan pada seni? Tetapi, tanpa mereka sedar, mereka tetap tidak menghormati Tuhan mereka tu?