Isnin, 1 Disember 2008

Gawat - takut tinggal cawat!

Sepetang, aku bersembang dengan Janggut di Bau Bau Cafe. Dia bercerita tentang jualan kereta Vauxhaul di England kini beli satu, percuma satu. Kemudian, kereta-kereta buatan Jepun kini memberi waranti 3 tahun. Ada kilang-kilang yang sudah tutup dan ada pula mengurangkan waktu bekerja kepada 4 hari seminggu dari 5 atau 6 hari seminggu. Kemudian, sambungnya lagi, jika jualan perayaan maulidur rasul nabi Isa ini tak laku, maka bermulalah kegawatan ekonomi yang akan hadir dalam tempoh masa 6 bulan lagi.

Ada juga berita yang aku baca - kereta-kereta di Amerika Syarikat banyak yang tersadai di pelabuhan. Tak laku. Mata-mata (bukan pulis, haa) di bursa saham semakin lama semakin jatuh.

Hmmm...

Ini semua cerita-cerita yang menakutkan. Bila aku dengar, dan baca, aku terus terbayangkan filem-filem perang yang dibikin oleh Dreamworks SKG (SKG ni membawa erti Spielberg, Katzenberg, dan Geffen. Ketiga-tiga manusia yahudi yang berfahaman zionis ini bertindak sebagai ajen propaganda melalui visual yang kuat. Orang UMNO bila lagi nak buat macam dia orang ni? Kerjamimpi RZS - Razak Mohaideen, Zam Maideen, Shabery Cheek - hahahaha). Kesemua yahudi mangsa holokos nazi ni hidup dalam keadaan yang sangat teruk. Makan tak cukup. Ada yang terpaksa dibiarkan mati, dan ada yang ditembak mati. Bayi-bayi mati kelaparan, kesejukan, dan macam-macam lah kesengsaraan yang digambarkan. Tapi, aku pernah juga menonton dokumentari yang dibuat oleh seorang manusia yahudi tapi tidak berfahaman zionis, cerita tentang pekan Warsaw di Poland (ala, kau orang mesti ada nonton filem 'The Pianist' punya, ahah, ini cerita yang lain dari gambaran 'The Pianist'!).

Dokumentari ini menceritakan nazi hanya membina tembok pemisah sahaja antara yahudi dan polish. Di penjara auschwitz yang menempatkan yahudi ini, di pihak zionis, mereka mengatakan bahawa yahudi digas beracunkan. Tetapi, melalui siasatan, mereka sebenarnya mati kerana penyakit taipus. Begitu juga yang dikatakan mereka ditembak beramai-ramai di hadapan tembok. Tapi kenyataannya, tembok itu sedikitpun tak ada kesan tembakan. Satu lagi bukti yang jelas dan nyata, pihak zionis cuma ada gambar yang dilukis kembali dan menggambarkan betapa kejamnya nazi. Tapi, di pihak Jerman, mereka ada gambar foto yang menggambarkan betapa baiknya hubungan antara askar nazi dan yahudi ketika itu. Mereka siap ada perlawanan bola sepak - liga!

Apa yang aku nak katakan di sini, kita telah ditakutkan. Siapa yang menakutkan kita - MEDIA (majalah media hiburan tak masuk 'book'). Media ni termasuklah cerita-cerita dari mulut orang yang lebih berkesan kerana penyampaian yang penuh perasaan. Ada kawan-kawan aku yang baru bergelar usahawan bumiputera, sudah mula ketar lutut, kecut telur kerana mereka juga terbayangkan kegawatan tahun 1998. Hehehe, aku juga ada terdengar cerita dari pekerja bank, semasa aku minum neskefe tarik di warung mamak Jalan Kamunting, dia menceritakan betapa bertimbun-timbunnya fail-fail peminjam yang mungkir janji yang nak dikemaskini (ini pekerja bank SME, dekat Jalan Sultan Ismail). Fail-fail tu semua pada tahun gawat 1998-2000.

Malangnya, kita tak ada nabi Yusuf yang mentafsir mimpi firaun. Kalau tak, kita mungkin dah selamat dari ketakutan ini. Kita hari ini cuma ada nabi Daim Zainuddin, nabi Mustafa Kamal, nabi Robert Tan, nabi Ananda Krishnan, dan kepala segala nabi ialah nabi Najib Razak. Tapi atok kepada nabi-nabi ni ialah nabi Mahathir Mohamed. Ini sejarah babi-babi di Malaysia ni ya. Mereka ni nabi kepada kehancuran. Atok nabi Mahathir ni lah yang membawanya - PENSWASTAAN!

Jadi, kita warga yang menjadi mangsa ni, takkan nak jadi fatalis? Berserah pada keadaan? Aku nak tanya, kau orang ni berani ke nak rempuh masuk hospital Glenneagles dan tawan hospital tu lalu mendesak supaya PERUBATAN DI MALAYSIA ADALAH PERCUMA? Kau orang ni berani ke nak rempuh masuk Cosmopoint dan tawan kolej tu lalu mendesak PENDIDIKAN DI MALAYSIA ADALAH PERCUMA! Berani ke kau orang rempuh masuk Pusat Pungutan Zakat lalu mendesak AGIHAN ZAKAT ADALAH UNTUK MALAYSIA SELURUHNYA! Berani ke kau orang bakar stesen minyak Petronas lalu mendesak DUIT PETRONAS ADALAH UNTUK MALAYSIA SELURUHNYA! Berani ke kau orang?

Kalau setakat mengeluh, aku pun boleh! Kau orang boleh apa? Boleh blah?

AYUH WARGA PEKERJA SELURUHNYA, BERSATU! Lupakan Cina Melayu India Kadazan, Iban Bidayuh Bajau dan lain-lain. Kita semua manusia yang sama. Jangan biarkan mereka permainkan lagi demokrasi! Ini adalah masanya.

AYUH!