Ahad, 28 Jun 2009

Terima kasih



Seperti biasa, aku tak ada kamera (sebab aku terus dari KL naik bas ke Teluk Intan, tak sempat nak balik Kuale ambil kamera) untuk merakam peristiwa yang berlaku di "Pentas Kita... Karya Kita..." yang berlangsung di Kampung Sungai Sumun, Bagan Datoh. Apa yang boleh aku tulis, ianya berjaya dan dengan tidak disangka-sangka, album Nik dan Meor laku dan dibeli oleh pakcik-pakcik dan makcik-makcik. Nah, di sini kita boleh lihat bahawa Mawi dan Tomok, Siti Nurhaliza dan Waheeda bukanlah selama-lamanya bertakhta di hati mereka.

Aku persembahkan dua buah monolog. Gementar weh... Bila tengok kat depan, penonton semua berkain pelikat dan berkopiah (baru balik dari masjid), rasa macam nak buat ceramah PAS pulak, ahak! Kemudian, ada budak-budak main kat keliling pentas ( ye la, kat laman rumah), kamera berdesup-desap lampu 'flash' nya. Ianya sebuah suasana baru bagi aku yang selama ini berpentas di rumah kedai dan di galeri lukisan dan di dewan seminar. Kalau lama dulu, aku berpentas di panggung yang tertib dan gah. Terus aku rasa, tak sia-sia aku kutuk Rais Yatim - hahahahaha.

Cerita yang sama oleh orang lain ada di sini sini sini.

Apapun, aku nak ucapkan jutaan terima kasih istimewa kepada Pak Karamu dan keluarga yang bersusah-payah dalam segala hal, Meor Lanterajiwa, tim Bloggers Network Perak yang dikepalai oleh Mat Saman Kati, seniman-seniman yang terlibat termasuk Abdullah Jones (hahahaha, tu la kau, dok lagi kat tepi tu, lain kali dok kat depan, jadi audiens) serta warga kampung Sungai Sumun.

4 Julai ini, selain dari menyambut hari kemerdekaan Amerika Syarikat, ayuh kita ke Kajang -

"MALAM SENI RAKYAT" (klik poster di sebelah)