Rabu, 17 Mac 2010

Anak muda, lupakan soal bangsa

Jangan prejudis.

Ops, ini bukan promosi 1 Malaysia ke dan apa ke jadah program kerajaan. FTG! Ini cuma nak bagi kesedaran sikit pada anak muda yang masih dalam lingkungan remaja (aku dah terlepas dah.. huhuhu).

Dalam usia belasan tahun dan awal 20-an, ketika ini, aku akui, aku dulu pun lepak kat Dome Cafe, mabuk wain dan bersembang pasal ideologi dan falsafah. Perihal bangsa Melayu tak terkecuali. Malah bukan saja di Dome Cafe, di tangga ofis, di taman KLCC, di balkoni rumah, di mana saja asalkan mesti ada bier.

Kelamaan, apabila sudah mula pandai berfikir, dah sedar yang diri ini berpijak di bumi nyata, sembang-sembang seperti di atas adalah sembang orang mabuk walaupun orang tu tak mabuk. Melayu konon... Cina konon... India konon... Cet! Podah!

PEKIDA hari ini menggunakan anak muda ini untuk meneruskan doktrin-doktrin mereka. PEKIDA hari ini berikan stiker VIP serta segala 'bunga' dan 'buah' pada anak muda ini agar anak muda ini terus sempitkan fikiran dan terus 'hanyut' dalam dunia KEMELAYUAN. Tapi ironinya, mereka ini sedikit pun tidak nampak seperti Melayu yang bercapal, berbaju Melayu apalagi berkain pelikat. Mana 'cool' beb. 'Cool' lagi arwah Syed Alwi dan Salleh Ben Joned dalam perihal Melayu ni.

Anak-anak muda ini pun dengan bersemangat dan penuh api di dada membicarakan soal kepentingan hak Melayu dan nasib Melayu yang ditindas oleh bangsa lain terutama oleh bangsa Cina. Hahahaha - nyata mereka ini buta. Dah lah buta, bodoh pulak tu! Hahahahaha...

Tidakkah anak-anak muda ini disedarkan bahawa siapakah pemimpin Melayu yang menjual tanah rakyat kepada taukeh-taukeh Cina? Baik, ini bukan soal rasis. Ini kita lihat soal integriti dan soal pengukuhan KAPITALIS. Para peniaga akan sentiasa mengambil peluang. Dan peluang inilah yang menjahanamkan orang Melayu! Tak nampak ke TESCO dah tutup perniagaan peruncit-peruncit? Tak nampak ke berapa ramai orang tak ada tanah sebab tanah dah dirampas untuk tujuan pembinaan kondominium mewah dan gedung-gedung?

Dalam nasib sebegini, bangsa langsung sedikit pun tak ada kena-mengena. Tapi ini kemanusiaan. Yang lemah lagi miskin terus saja ditindas oleh mereka yang kaya-raya dan punya KUASA!

Anak muda, bacalah kisah-kisah para nabi. Kalau kalian tak nak baca qur'an, dalam bible pun ada. Tak ada sedikit pun dalam kisah-kisah itu yang menyuruh kita pertahankan bangsa. Kisah suruh hapuskan sistem raja ada lah! Hahahahaha...

Jangan fanatik sangat dengan 'bunga' dan 'buah' tu. Baik belajar sains pertanian ada jugak bagusnya...